DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA
PROGRAM WIELOLETNI NA RZECZ OSÓB STARSZYCH „AKTYWNI+” NA LATA 2021–2025
ZAWSZE AKTYWNI+ W SZCZECINIE- działania międzypokoleniowe oraz przygotowani do okresu starości
DOFINANSOWANIE: 249 885,00 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ INWESTYCJI: 279 135,00 zł
AKTYWNI SENIORZY RAZEM - program przygotowujący do starości realizowany od 01.06.2024 r. do 31.12.2024 r. przez Chorągiew Zachodniopomorską ZHP w Szczecinie
CEL GŁÓWNY: Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i kompetencji z zakresu bezpieczeństwa wśród 200 osób powyżej 60 r.ż. zamieszkałych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego oraz przygotowanie do starości realizowane poprzez wzmacnianie trwałych relacji międzypokoleniowych, kształtowanie empatycznych postaw wobec osób starszych oraz upowszechnianie pozytywnego wizerunku osób starszych wśród 200 osób powyżej 60 r.ż. zamieszkałych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i 40 osób młodszych (10-59) zamieszkałych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego do 31.12.2024 r.
CEL SZCZEGÓŁOWY 1: Zwiększenie udziału w aktywnościach o charakterze międzypokoleniowym i integracji międzypokoleniowej wśród 200 osób powyżej 60 roku życia zamieszkałych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i 40 osób młodszych (9-59) zamieszkałych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego do 31.12.2024 r.
CEL SZCZEGÓŁOWY 2: POPRAWA wizerunku osób starszych powyżej 60 roku życia wśród osób z różnych grup wiekowych zamieszkałych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego do 31.12.2024 r.
CEL SZCZEGÓŁOWY 3: Zwiększenie poziomu WIEDZY I ZWIĘKSZENIE POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA wśród 30 osób powyżej 60 roku życia zamieszkałych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego z zakresu szeroko pojętego bezpieczeństwa do 31.12.2024 r.
W projekcie planuje się realizacje następujących zadań/aktywności:
1. WARSZTATY MIĘDZYPOKOLENIOWE.
2. WYCIECZKI/SPACERY/OGNISKA MIĘDZYPOKOLENIOWE.
3. SPOTKANIA Z ANIMATOREM TWORZENIA KAMPANII SPOŁECZNEJ.
4. REALIZACJA DEBATY edukacyjno- informacyjnej w ramach kampanii społecznej.
5. ZAJĘCIA SZKOLENIOWE i INFORMACYJNE Z BEZPIECZEŃSTWA.
6. Działanie KLUBU Pomocy Wzajemnej.
7. Zajęcia sportowe pn. BEZPIECZEŃSTWO POPRZEZ SPRAWNOŚĆ.
GRUPA DOCELOWA:
Do projektu zapraszamy osoby powyżej 60 roku życia, mieszkające w Szczecinie.
Dodatkowo w projekcie wezmą udział osoby w wieku 8-59 lat, uczestniczące w zajęciach międzypokoleniowych.
EFEKTY I REZULTATY PROJEKTU:
EFEKTY:
1. Liczba zrealizowanych inicjatyw z zakresu przygotowania do starości - liczba przedsięwzięć integrujących przygotowanych i zrealizowanych
wspólnie przez osoby z różnych grup wiekowych – 226.
2. Liczba przedsięwzięć, w przygotowaniu i realizowaniu których wspólnie z osobami starszymi uczestniczyły osoby poniżej 60. roku życia- 75.
3.Odsetek osób starszych, które zwiększyły poczucie swojego bezpieczeństwa w różnych strefach życia poprzez uczestnictwo w zajęciach realizowanych w ramach dofinansowanego projektu- 86%.
4. Liczba przedsięwzięć informacyjnych, kształtujących pozytywny wizerunek starości i starzenia się, które zostały zrealizowane w ramach dofinansowanych projektów- 1.
5. Liczba osób starszych uczestniczących w zrealizowanych projektach- 200 os.
6. Liczba godzin dydaktycznych warsztatów międzypokoleniowych- 160 godzin dydaktycznych.
7. Liczba międzypokoleniowych spacerów historycznych – 20.
8. Liczba wycieczek międzypokoleniowych- 5 wycieczek.
9. Liczba ognisk międzypokoleniowych (impreza integracyjna)- 5 ognisk.
10. Liczba godzin dydaktycznych zajęć szkoleniowych i informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa- 240 godzin.
11. Liczba utworzonych grup realizujących działania o charakterze działania sąsiedzkie w postaci patroli obywatelskich- 1 grupa.
12. Liczba godzin dydaktycznych treningowych o charakterze wzmacniającym- 80 godzin dydaktycznych.
13. Liczba godzin warsztatów z tworzenia kampanii społecznej kształtującej pozytywne postrzegania starości w społeczeństwie i przygotowania do starości- 80 godzin.
14. Liczba debat edukacyjno- informacyjnej z zakresu korzyści wynikających ze wsparcia uczestnictwa osób starszych w życiu publicznym oraz
budująca pozytywny wizerunek starości i osób starszych w społeczeństwie- 1 debata.
15. Liczba osób, która zwiększy udziału w aktywnościach o charakterze międzypokoleniowym i integracji międzypokoleniowej- 240 osób.
16. Liczba osób z różnych grup wiekowych, które odczują wpływ działań kampanii społecznej na pozytywne postrzeganie starości w społeczeństwie i poprawę wizerunku osób starszych- 207 osób.
17. Liczba osób starszych, która podniesie poziom wiedzy z zakresu bezpieczeństwa- 172 osoby.
18. Liczba osób starszych, która zwiększy poczucie bezpieczeństwa- 172 osoby.
REZULTATY:
1. ZMIANA STOPNIA AKTYWNOSCI SPOŁECZNEJ MIĘDZYPOKOLENIOWEJ - zaangażowanie różnych pokoleń́ do aktywnej współpracy wzmocni w społeczności
lokalnej chęć́ tworzenia trwałych relacji i integracji społecznej, szczególnie tej międzypokoleniowej. Seniorzy 60+ oraz osoby młodsze nawiążą̨ nowe relacje.
2. POPRAWA STANU PRZYGOTOWANIA DO STAROSCI osób starszych 60+ i środowiska lokalnego osób 60- treści zawarte w kampanii społecznej oraz
treści przekazywane podczas spotkań́ międzypokoleniowych będą̨ uświadamiać́ społeczność́ lokalna ̨ o realnym procesie starzenia się i jego konsekwencjach.
Przedstawianie pozytywnych i pomyślnych procesów starzenia się będą̨ przygotowywać́ do starości i promować́ wzorzec aktywnej starości.
3. ZMIANA KONDYCJI PSYCHOFIZYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA OSÓB STARSZYCH - aktywność́ społeczna w ramach projektu pozwoli na poprawę̨ jakości życia
osób 60+ oraz poczucia bezpieczeństwa i bycia potrzebnym.
4. ZMIANA WIZERUNKU OSÓB STARSZYCH W SPOŁECZENSTWIE LOKALNYM - od BIERNEGO/NIECHCIANEGO DO AKTYWNEGO/POTRZEBNEGO - osoby
60+ z grupy docelowej, zwiększając swój poziom wiedzy oraz umiejętności praktycznych z zakresu bezpieczeństwa, częściej będą̨ widoczne i aktywne w
społeczeństwie lokalnym. Zachęcanie m.in. poprzez szkolenia do stosowania bez lęku nowoczesnych technologii pozytywnie wpłynie na postrzeganie osób starszych
jako nowoczesnych, otwartych na rozwój, aktywnych. Utworzona KAMPANIA SPOŁECZNA istotnie wpłynie na postrzeganie osób starszych W SPOŁECZEŃSTWIE LOKALNYM. Kampania współtworzona przez seniorów stanie się impulsem do postrzegania samych siebie jako wartościowych i istotnych w społeczeństwie, jak
również̇ pokaże osobom i instytucjom środowiska lokalnego, że osoby starsze są aktywne i czynne w życiu społecznym.
5. WZROST POCZUCIA BEZPIECZENSTWA OSÓB 60+– osoby z grupy bezpośredniej, poprzez realizacje ̨ działań́ projektowych, m.in. cyklu szkoleniowego,
treningów, nabędą̨ wiedze ̨ i umiejętności, które spowodują̨, że zarówno oni, jak i ich najbliższe środowisko będą̨ czuć́ się bezpieczniejsze, w społeczeństwie, jak też i w
rzeczywistości wirtualnej. Zmiana zachowań społecznych na bezpieczne spowoduje również̇ zmianę̨ postrzegania tej grupy wiekowej wśród osób młodszych.
6. WZROST POCZUCIA PRZYNALEZNOSCI DO DANEJ GRUPY- osoby 60+, które będą̨ brały udział w działaniach Klubu wzmocnią̨ poczucie przynależności grupowej.
ZAPRASZAMY DO KONTAKTU:
CHORĄGIEW ZACHODNIOPOMORSKA ZHP
UL. OGIŃSKIEGO 15 71-431 SZCZECIN
PLIKI DO POBRANIA:
AKTUALNOŚCI
Ruszyły spotkania w ramach projektu ZAWSZE AKTYWNI+ W SZCZECINIE- działania międzypokoleniowe oraz przygotowanie do okresu starości