AktualnościSpecjalności

Czas na plany i sprawozdania specjalności

Przypominam o złożeniu przez jednostki specjalnościowe opisów działań specjalnościowych za rok 2015/2016 oraz planów pracy na rok 2016/2017. Przy tworzeniu planu pracy dla jednostki specjalnościowej należy pamiętać, aby zamieścić następujące działania opisane w stanowisku Instruktorów Wydziału Wsparcia Specjalnościowego GK ZHP:

1. Stosownie do wymogu określonego w Uchwale nr 12/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 24 maja 2014 r. w sprawie sposobu realizacji wychowania w harcerskich specjalnościach – „… 12. 3. Program pracy jednostki zawiera działania specjalnościowe … „, oczekujemy iż właściwi komendanci niezwłocznie zadbają, aby każda jednostka specjalnościowa, stosownie do zapisów w swoich planach pracy:

* stworzyła warunki, aby każdy członek jednostki, corocznie, zdobył co najmniej jedną sprawność [danej specjalności] lub uprawnienie specjalistyczne z zakresu [danej specjalności] albo osiągnął kolejny poziom wiedzy i umiejętności z zakresu [danej specjalności] (indywidualnie określony wspólnie z drużynowym),
* corocznie zorganizowała przynajmniej jedną formę szkoleniową z zakresu [danej specjalności],
* corocznie zorganizowała przynajmniej jedną formę popularyzacji z zakresu [danej specjalności],
* utrzymywała stałą współpracę z organizacją/instytucją lub społecznością zajmującą propagowaniem [danej specjalności] lub szkoleniem w [danej specjalności],
* utrzymywała stały kontakt z właściwym dla [danej specjalności] zespołem specjalnościowym GK ZHP lub z kompetentnym [dla danej specjalności] zespołem specjalnościowym właściwej komendy.

2. Ponadto, przypominamy iż zgodnie z w/w uchwałą:
– podstawą działania specjalności jest długofalowa praca wychowawcza, gdzie zdobywanie i wykorzystywanie umiejętności specjalnościowych jest podporządkowane celom wychowawczym;
– z uwagi na wymogi dotyczące wyszkolenia kadry i wychowanków planowanie pracy specjalności musi mieć charakter długofalowy – wieloletni;
– w podstawowych jednostkach organizacyjnych specjalnościowych w pracy wychowawczej wykorzystuje się wszystkie elementy metody harcerskiej, uzupełnione o działania charakterystyczne dla danej specjalności;
– wewnętrzne programy szkoleń specjalnościowych winny w miarę możliwości umożliwiać zdobywanie uprawnień zewnętrznych;
– wychowywanie kadry jednostek specjalnościowych winno obejmować równolegle rozwój harcerski/instruktorski i kształcenie specjalnościowe;
– kształcenie specjalnościowe ma charakter wspomagający i zależnie od uwarunkowań może być realizowane siłami środowiska, w ramach przedsięwzięć kształceniowych ZHP na różnych poziomach struktury lub w podmiotach zewnętrznych;
– kadra jednostki ma umiejętności i kwalifikacje pozwalające realizować działania specjalnościowe w sposób bezpieczny;
– kadra jednostki dba o podnoszenie swoich kwalifikacji w obszarze specjalności.

3. Zgodnie z zapisem w/w uchwały RN ZHP (…)16. Elementy programu specjalności mogą być stosowane poza środowiskami danej specjalności w celu wzbogacenia programu innych jednostek o dodatkowe atrakcyjne elementy.(…)
Ale takie stosowanie elementów programu specjalności nie pozwala na uznanie ich za „jednostki specjalnościowe” w rozumieniu w/w uchwały RN ZHP.

Szefowie jednostek specjalnościowych składają wyżej wymienione dokumenty do właściwych Komendantów Hufców. Dokumenty te, stanowią podstawę do nadania bądź przedłużenia miana drużyny specjalnościowej przez Komendanta Hufca. Decyzję o nadaniu bądź przedłużeniu miana jednostki specjalnościowej, Komendant ogłasza w najbliższym rozkazie.

phm. Jędrzej Namiotko
szef Inspektoratu Specjalności Chorągwi Zachodniopomorskiej

 

Foto: ©ZHP / Piotr Rodzoch